Przejdź do treści

Theatrum Sacrum – sztuka sakralna ze zbiorów Muzeum KUL // 6.03-23.05.2025

6 marca – 23 maja 2025 r.


Theatrum Sacrum
sztuka sakralna ze zbiorów Muzeum KUL


Na wystawie zaprezentowano unikatowe dzieła gotyckiej i barokowej sztuki sakralnej. Trzon ekspozycji stanowi kolekcja barokowych rzeźb ołtarzowych, które tworzą jedną z najcenniejszych kolekcji tego typu w Polsce. Wiele z nich powstało w XVIII wieku w puławskich pracowniach Johanna Eliasa Hoffmanna, Sebastiana Zeisla i Johanna Ferdinanda Kargiera. Wśród eksponatów znajdą się także rzeźby Georga Schrötera i Antona Dorazila, związane z fundacją krzeszowskich cystersów.

Jednym z najbardziej imponujących dzieł jest figura Chrystusa jako Salvator Mundi, przypisywana warsztatowi Antona Dorazila. Wyróżnia się dynamiczną formą i subtelną grą światłocienia, co czyni ją jednym z najbardziej ekspresyjnych dzieł na wystawie. Na szczególną uwagę zasługuje również zespół figur apostołów, które wykazują cechy charakterystyczne dla twórczości Sebastiana Zeisla. Ten wybitny rokokowy artysta był przez pewien czas związany z dworem Czartoryskich w Puławach i słynął z niezwykle precyzyjnego opracowania detali. Wśród prezentowanych figur znajdują się m.in. św. Andrzej, św. Bartłomiej, św. Jan oraz niezidentyfikowany apostoł. Niezwykle interesującym eksponatem jest także rzeźba Ewy przy Drzewie poznania Dobra i Zła, autorstwa Johanna Eliasa Hoffmanna. Powstała w latach 30. XVIII wieku i stanowi ciekawe przedstawienie ikonograficzne w sztuce sakralnej tego okresu. Artysta ukazał Ewę w dynamicznej pozie, z szatą subtelnie odsłaniającą jej ciało, co wskazuje na wpływy rokokowe w późnobarokowej sztuce rzeźbiarskiej.


Wystawa obejmuje również liczne rzeźby przedstawiające Aniołów, które pełniły funkcje dekoracyjne w dawnych ołtarzach i kaplicach. Przykładem może być para Aniołów z warsztatu puławskiego, datowana na XVIII wiek, a także liczne rzeźby uskrzydlonych puttów. Ich subtelne ujęcie, pełne wdzięku pozy i staranne opracowanie detali świadczą o wysokim poziomie snycerki tamtego okresu.
Wielbicieli gotyku z pewnością zainteresują figury Madonn z Dzieciątkiem, które równoważą dynamikę barokowych kompozycji.
Wszystkie obiekty pochodzą z daru Kurii Metropolitalnej Wrocławskiej i przekazu z Centralnej Składnicy Muzealnej w Kozłówce w 1956 roku.


Zabytki, które trafiły do zbiorów Muzeum KUL, w większości zachowały się w formie częściowych destruktów, z ubytkami elementów rzeźbiarskich i warstw wykończeniowych. Przeprowadzona została więc konserwacja zachowawcza, która nie zmierzała do ukrycia zniszczeń, a miała na celu wydobycie i podkreślenie wartości historycznych, artystycznych i dokumentacyjnych prezentowanych obiektów.


Ekspozycja ‘Theatrum Sacrum’ to nie tylko zbiór interesujących dzieł sztuki, ale również opowieść o ich losach oraz o roli jaką odgrywa konserwacja zabytków w ochronie zabytków i dziedzictwa kulturowego. Stanowi okazję do podziwiania aż 52 niezwykłych obiektów, które na co dzień znajdują się w zbiorach Muzeum KUL.


Kurator: Maja Toczona-Wal


Zobacz podsumowanie wernisażu: